Bästa Racercykeln [Topp 3 2021]

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar.

I den här artikeln kommer vi att gå igenom vad du bör tänka på för att du ska kunna fatta ett bra beslut nästa gång du ska köpa den bästa racercykeln.

I vårt racercykel test har vi gått igenom en mängd artiklar och recensioner på nätet och även pratat med experter inom området eftersom vi vet hur svårt det kan vara att välja rätt cykel med rätt komponenter för dina ändamål.

Att cykla omkring på en cykel som inte är anpassad efter dig kan snabbt bli en mardröm när du är ute på längre turer. För att du ska göra ett bra val med kvalitet har vi i den här artikeln tagit upp det mesta du behöver veta vid inköp av en ny racercykel.

Kort om de tre vinnande racercyklarna

Specialized Roubaix Carbon

-"Det här är en mycket kompetent landsvägscykel som är väldigt populär bland folk som kör Vätternrundan"
Läs hela recensionen >
BÄST I TEST

TREK-Domane-AL-2 DISC

-"För nybörjare som vill prova på att börja cykla"
Läs hela recensionen >

Specialized-Tarmac SL7-Expert

-"En ny cykel med förbättrad prestanda och aerodynamiska egenskaper med fokus på extremt låg vikt"
Läs hela recensionen >

Fördelar

Nackdelar

På första plats och bästa racercykeln i vårt test är Roubaix Carbon från tillverkaren Specialized. Det här är en mycket kompetent landsvägscykel som är väldigt populär bland folk som kör Vätternrundan. Den är designad i unisexmodell och du kan istället välja storlek på cykeln utifrån din längd och sittposition. Du kan välja mellan storlekarna 44 till 61 centimeter. Den enda riktiga skillnaden på storlekarna är hur lång vevarmen är och vilken räckvidd den har. Till den nya modellen av Roubaix Carbon har komfortegenskaperna utvecklats ytterligare men störst fokus har de haft på att göra cykeln snabbare. Kolfiberramen ACT 10r har en väldigt låg vikt med en bra balans mellan aerodynamik och komfort. Den har till och med vunnit kullerstensklassikern Paris-Roubaix hela sju gånger under de senaste 15 åren.

Specialized är vår racercykel bäst i test och den är Rider-First Engineered™. Det är ett samarbete som Specialized har med F1-stallet Mclaren där konceptet börjar och slutar med cyklisten i fokus. Alla de olika storlekarna har tagits fram oberoende av varandra för att du ska få en så perfekt sittposition som möjligt. Roubaix Carbon har en snygg samt dold vajerdragning och integration. Future shock 1.5 ”Smoother is faster” är en smart uppfinning där de har byggt in ett fjädrande cartridge i styrhuvudet. Det gör att hela cockpit dämpas och mer rörelseenergi bibehålls. Roubaix Carbon är en 20-växlad cykel och kommer med växelsystemet Shimano Tiagra, som är en mycket kompetent grupp med hög prestanda som även fungerar för riktiga cyklister under tävling.

Roubaix Carbon har även en ny aerodynamiskt D-formad sadelstolpe med mer flex för att inte orsaka kraftförlust eller tillföra vikt. Alla dessa saker ger Roubaix Carbon en bättre väghållning och bidrar till att den är otroligt smidig och skön att köra. Om du cyklar ofta och länge kan vi starkt rekommendera vår vinnare om din budget tillåter det. Den är så pass bra att du kommer bli förvånad över hur bra den presterar när det verkligen gäller. Den här cykeln används flitigt av cyklister som cyklar Vätternrundan. Om du har en annan budget än vad Roubaix Carbon kostar har vi även två andra cyklar med i vårt test som kanske skulle passa bättre.

Tyvärr hittade vi inga produkter just nu.

Fördelar

Nackdelar

På andra plats kommer Domane AL 2 Disc som är vår enda budgetvariant som kostar någonstans runt 10 000 kronor. Det här är en landsvägscykel för nybörjare som vill prova på att börja cykla. Med sitt otroligt låga pris är den förvånansvärt stabil och komforten är hög. Den är utrustad med Shimano Claris växelgrupp på 16 växlar. Det är inte den bästa gruppen som finns men den duger gott och väl på en cykel som Domane AL 2 Disc. Ramen är gjord i aluminium och gaffeln är gjord av kolfiber som bidrar till den låga totalvikten på cykeln. Det är inte den bästa racercykeln på marknaden men som sagt så duger den bra för dig som är intresserad och vill börja cykla landsväg.

Ramen har även en DuoTrap S vilket gör det möjligt för cyklister att hålla reda på varandra med hjälp av en cykeldator eller telefon utan en extern sensor som i många andra fall behövs. Med sin förstärkta framgaffel i kolfiber hjälper cykeln till att göra dina cykelturer lättare och roligare eftersom den absorberar vibrationer som uppstår i lite tuffare terräng och på så sätt slipper du att lägga ner för mycket energi när du är ute och cyklar. Ramen och gaffeln på Domane AL 2 Disc är de två sakerna som sticker ut mest på den här cykeln. I övrigt får du vad du betalar för när det kommer till det mesta.

Däcken som sitter på den här cykeln är ett lågprishjul som heter Bontrager Affinity Disc. Det känns inte nödvändigt att köpa nya dyrare däck till den. Är du nybörjare kan du köra med Domane AL 2 Disc ett bra tag. Om du efter ett tag, när du blivit en bättre cyklist, känner att du skulle vilja ha något bättre kan du istället uppgradera till en bättre och sälja den gamla begagnat. På så sätt kan du spara in en hel del pengar vilket kan vara uppskattat av plånboken ibland. Vårt budgetval Domane AL 2 Disc kan vi starkt rekommendera till dig som vill börja cykla seriöst och vill prova på hur det känns, det finns ingen anledning att spendera mycket mer pengar på din första cykel.

Tyvärr hittade vi inga produkter just nu.

Fördelar

Nackdelar

På tredje plats, men vinnare i premiumklassen, kommer Tarmac SL7 Expert från Specialized. Den här cykeln har allt och lite därtill. Specialized har gjort en ny cykel med förbättrad prestanda och aerodynamiska egenskaper med fokus på extremt låg vikt. Tarmac SL7 Expert är helt klart den bästa racercykeln och den har det bästa av två världar. Specialized har tagit det bästa från deras två tidigare modeller och gjort det till en supercykel som både har farten som Venge och åkegenskaperna som SL6. Den är gjord i ett väldigt lätt kolfibermaterial och utrustad med ett otroligt kompetent växelsystem i Shimano Ultegra R8000, vilket är ett av de bästa växelsystemen på marknaden för tillfället. Har du aldrig använt ett liknande växelsystem kommer du bli positivt överraskad.

Ramen på Tarmac SL7 väger endast 800 gram och den är betydligt snabbare än sin föregångare SL6. Specialized har gjort massvis med test och kommit fram till att SL7 är ungefär 45 sekunder snabbare än SL6 över 40 kilometer vilket kan låta lite, men slår du ut det över 15 till 20 lopp gör det en verkligt stor skillnad. Ramen är framtagen tillsammans med Venge och Mclaren i deras egen vindtunnel i ett projekt som heter Rider-First Engineered™. Resultatet har blivit den absolut snabbaste ramen på marknaden. Varje storlek på ramarna har tagits fram oberoende av varandra för att varje cyklist ska ha en modell som presterar bra och passar just din kroppsform och sittställning. Det här är en racercykel gjort för proffs och som kostar väldigt mycket.

Tarmac SL7 en en komplett racer med otroligt god komfort och den får mycket väl godkänt i alla egenskaper som fart, vikt, aerodynamik, kontroll, komfort, spurt, utförskörning och klättring. Med BG Power Titan-sadeln sitter du väldigt bekvämt och du förlorar inte någon som helst kraft. Det är bara att bocka och buga till Specialized som har lyckats göra den ultimata cykeln. Vi kan starkt rekommendera den här cykeln till proffscyklister. Den har fått strålande recensioner av proffs som har varit med och testat Tarmac SL7 i många tusentals kilometer. Det enda negativa med den här supercykeln är dess prislapp som landar runt 66 000 kronor, men för dessa pengar får du en helt perfekt racercykel som utklassar andra racercyklar i samma prisklass.

Tyvärr hittade vi inga produkter just nu.

Bästa racercykeln – Köpguide

En racercykel är inget du bara går och köper med tanke på deras höga pris, utan det krävs många timmar av efterforskning innan du kan göra ett kvalificerat val. Först och främst bör du tänka på hur ofta du kommer att använda cykeln, är den till för motion eller ska du tävla? Det finns ingen mening med att köpa en väldigt dyr modell om du inte kommer använda den på de sättet den är tänkt att användas. När du väl kommit fram till vilken prisklass du vill ligga i är det dags att hitta en cykel som passar din längd och kroppsform. Är den inte anpassad för det kommer det bli jobbigt att cykla.

Att ha en cykel som inte har en perfekt passform för din kropp kommer göra ditt liv mycket jobbigare när du är ute på långa pass. Hög komfort är väldigt viktigt och därför måste du välja en bra sadel som passar dig. Antalet växlar spelar också stor roll, speciellt om du tävlar och cyklar långa sträckor flera gånger i veckan. En cykel med fler växlar kostar i regel mer än de med färre växlar. Ska du inte tävla med cykeln utan använda den för motion går det utmärkt att köpa en cykel med färre växlar, den kommer att klara av jobbet bra och kostar betydligt mindre. Du kan alltid uppgradera i ett senare skede.

Komfort – val av sadel

Om du är en nybörjare kommer du snart att märka av att valet av sadel har en väldigt stor betydelse när du är ute och cyklar långa sträckor. Att sitta bekvämt höjer komforten och gör turen mer njutbar. Det värsta som finns är att vara obekväm och få ont på grund av att du helt enkelt valt en sadel som inte passar dig och din kroppsform. Här är det även viktigt att du använder ett par sköna cykelbyxor som passar ihop med sadeln för att få en så njutbar resa som möjligt. Det är väldigt lätt att du tappar motivationen om du inte har grejer som sitter bra och som skaver på din kropp.

Vi rekommenderar att du först provar ut ett flertal sadlar tills att du hittar en som sitter bra och som du är nöjd med. Det finns massor av olika sadlar från olika tillverkare och det kan vara svårt att ens veta vart du ska börja någonstans. Du kan alltid ta hjälp av någon kunnig personal i butiken för att hitta den perfekta sadeln för dig och dina ändamål. Väljer du en sadel från ett annat märke är det viktigt att du först kollar att den passar in på modellen du redan har hemma så slipper du att behöva åka tillbaka till butiken och börja om processen med att välja en helt ny sadel.

Växlar och vikt

Växlar är något annat du måste ha i åtanken när du ska köpa en racercykel eftersom det spelar stor roll beroende på vad du har tänkt att göra med cykeln. Vill du ha riktigt bra växlar ska du satsa på elektroniska växlar men de kostar väldigt mycket mer än vanliga. De billigare modellerna för nybörjare kommer oftast med 16 växlar och det fungerar alldeles utmärkt om du är nybörjare och vill börja cykla ordentligt i motionssyfte. Växlarna har utvecklats för att du ska spendera så lite energi som möjligt och på det sätter prestera bättre. Om du inte tävlar på hög nivå med många lopp varje vecka räcker 16 växlar gott.

Om du däremot satsar på en karriär inom cykling med tävling i fokus är en av de dyrare cyklarna med 22 växlar att föredra. Den extra energi du sparar in på att ha fler växlar kommer du att märka av under väldigt långa och hårda sträckor där varje liten detalj spelar roll. När det kommer till vikt vill du ha en så lätt cykel som möjligt, den ska vara gjort i aluminium eller kolfiber vilket är mycket slittåligt och håller länge. Vikten spelar en stor roll när du är ute och cyklar, att cykla runt med ett par kilo extra kan göra mycket i tid där varje sekund spelar roll i en tävling.

Korrekt storlek och hjul

Nu kommer vi till det som är viktigast enligt oss och det är att du köper en cykel i korrekt storlek som passar din kroppsform och sättet du sitter på. Det finns på tok för många cyklister som kör runt på en hoj i fel storlek. Det kommer att minska komforten och du kommer troligtvis att känna av smärta på olika delar av kroppen eftersom cykeln inte är anpassad efter din längd och sittställning. Ta hjälp av en kunnig person i butiken för att hitta och passa ut en racercykel som passar dig. Läs även recensioner på nätet om de olika cyklarna du har på din lista innan du tar ett beslut.

Sedan har ju en cykel även hjul den rullar på och här spelar kvaliteten en väldigt stor roll. Dyra hjul är lätta, rullar bra och är lagom hårda. Köper du en cykel i mellanklassen från 20 000 kronor och uppåt får du räkna med att cykeln har lite sämre budgethjul eftersom två riktigt bra däck kan gå på så mycket som 25 000 kronor. Har du utrymme i din budget kan du alltid köpa ett par bättre däck och du kan hitta bra däck för runt 5 000 kronor. Du kan sedan använda dina lågprishjul du fick till cykeln för träning och de bättre hjulen vid tävlingar för att inte slita på dem.

Aluminium eller kolfiber

Här finns det lite olika sätt att tänka när det kommer till om du ska välja en ram gjord i aluminium eller kolfiber. Störst betydelse för vilken ram du kan och vill köpa är givetvis din budget. Kolfiber kostar mer och ju bättre kvalitet på kolfiber din ram är gjord i desto mer kostar ramen och ju lättare är den. Har du en budget på låt oss säga 20 000 kronor kommer du att kunna välja mellan en enkel kolfiberram med enkla komponenter eller en riktigt fin och bra i aluminium med bättre komponenter. När det kommer till medelklassen av cyklar kan det vara en god idé att köpa en cykel i aluminium.

Har du en större budget än 20 000 kronor kommer du upp på nivåer där många kolfiberramar helt enkelt är bättre än de bästa i aluminium och mycket har att göra med den extremt låga vikten. Kom ihåg att de flesta modeller i medelklassen kommer med lågprishjul för att dra ner på det totala priset. Som nybörjare eller om du till exempel ska cykla Vättern runt kan vi rekommendera att du köper en cykel med en ram i aluminium med lite bättre komponenter istället för att slänga ut en massa extra pengar på en ram i kolfiber. Som sagt så kommer den stora skillnaden när vi kommer upp i de allra dyraste ramarna.

Bästa racercykeln - Vanliga frågor och svar

Det finns en mängd tillverkare och modeller på marknaden, allt från budget- till premiumprodukter och de kostar allt mellan 7 000 kronor upp till över 100 000 kronor. De dyraste modellerna är utformade för att vara så lätta som möjligt och gå så snabbt som möjligt. Är du inte en professionell cyklist är det bortkastade pengar att köpa en av premiummodellerna. Mellanprodukterna kostar från 20 000 kronor och kan vara ett bra val för dig som cyklar ofta och länge. Det är alltid värt att lägga lite extra pengar på en bra cykel som du gillar.

Använder du cykeln för att cykla fram och tillbaka till mataffären behöver du givetvis inte en racercykel men om du gillar att cykla på landsväg på längre sträckor och ofta kan vi starkt rekommendera att du köper en racercykel. Har du en racercykel kommer det underlätta väldigt mycket och det kommer vara roligare att köra träningspass. Har du inte en cykel som levererar kan du snabbt tappa motivationen. Vem som helst kan använda en racercykel, från amatörer som gillar att cykla till proffs som tävlar.

Det beror lite på vilken modell du väljer att köpa. Billigare cyklar har oftast mindre växlar och ligger någonstans runt 16 stycken. En cykel i medelklassen brukar i regel ha runt 20 växlar medan de absolut dyraste på marknaden har så många som 22 stycken. Som hobbycyklist behöver du inte så många växlar utan det går bra med 16 till 20 växlar, då klarar du att cykla var som helst när som helst. De dyraste cyklarna är gjorda för proffscyklister och är på tok för dyra för en hobbycyklist.

I september varje år gör sig tillverkarna redo att släppa sina nya modeller för nästa år. Under den här tiden kan det vara ett perfekt läge att försöka fynda fjolårets modell till ett riktigt bra pris. Vill du inte lägga ut en hög med pengar på en ny racercykel kan du även titta efter begagnade varianter men då gäller det att du har lite kunskap om racercyklar och dess komponenter för att kunna hitta eventuella defekter som påverkar cykelns prestation och prestanda.

Bästa racercykeln – Sammanfattning

När det är dags att välja racercykel är det många saker du måste hålla reda på men viktigast av allt är att cykeln klarar av det den är tänkt för att göra och passar just dina behov. Du behöver alltså en cykel som kan leverera utifrån dina behov och önskemål först och främst och det kan vara knepigt att på egen hand lista ut. Det finns alltid hjälp att få av experter i butiken du handlar ifrån. Vi hoppas även att denna artikel varit till hjälp och skulle du ha några frågor eller funderingar ber vi dig skriva en rad i formuläret nedan. Vi återkommer med ett svar så fort vi bara kan.

Bästa racercykeln – Testjakts lista över de bästa racercyklarna

  1. Bäst i test – SPECIALIZED ROUBAIX CARBON
  2. Bästa budget – TREK DOMANE AL 2 DISC
  3. Bästa premium – SPECIALIZED TARMAC SL7 EXPERT

I listan ovan hittar du alla våra tre vinnare i klasserna budget, mellan och premium. Alla tre cyklar passar bra i olika sammanhang. Är du till exempel en nybörjare och vill lära dig cykla är vårt budgetval perfekt för dig. Om du redan har en racer i budgetklassen och vill uppgradera är det svårt att hitta en bättre cykel i mellanklassen än vår vinnare Roubaix Carbon. Du får det mesta en professionell cyklist önskar till ett pressat pris. Premiumvinnaren och en cykel helt i sin egen klass är Tarmac SL7 från Specialized. Har du budget för den och vill känna hur en riktigt cykel ska kännas är den helt klart värt sina pengar.

Referenser

Vi har gått igenom en mängd olika recensioner från en rad olika sidor men de absolut viktigaste källorna som vi har använt oss utav är (Cykloteket) (https://www.cykloteket.se/) och från (Cyckling Weekly) (https://www.cyclingweekly.com/reviews/road-bikes/bianchi-via-nirone-7). Information är också insamlad direkt från tillverkarna (Specialized) (https://www.specialized.com/se/sv) och (TREK) (https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/). All den insamlade informationen från alla dessa sidor och många fler lade grunden till vårt beslut i att kora dessa tre som vinnare i respektive klass. Alla tre cyklar i vårt test har vinnande egenskaper för sin prisklass och passar väldigt bra till de områden de är specialiserade för. Kom ihåg att du måste göra din efterforskningar ordentligt innan du bestämmer dig för vilken racercykel du vill köpa.

Lämna en kommentar